Makan, makan, dan makaaaaaannnnnn....

Assalamualaikum...


Aku mengantok.. adakah kesan daripada makan nasi lemak lauk telor mata pagi tadi yang org belanja itu??? hurrmmm.. entah le, abaikan. Tapi yang aku tau aku mengantok. Sebab tu aku cecepat bukak blog. Sebab aku rasa better aku menaip dari aku menulis. Hiihiiiii.. alasan tanak apdet fail lettuwwwww... Bukan ape wei, kang len pulak yang aku tulis kat kertas minit tu.. takmo aahhhh..


Ok, sambung cite.


Marila kita bercerita pasal makan. Ha'ah, makan. Aku suka makan. Aku suka makan apa yang aku sukala. Yang aku tak suka pekejadahnye aku nak makan kan??? Contohnye macam durian. Aku sangat tidak menyukai DURIAN. Dari dulu sampai skang. Dari kecik sampai ke beso. Bukan salah makbapak yang tak bagi aku makan durian masa aku kekecik dulu eyk. Memang takda kene-mengena la. Kalu cakap gitu lagik memang saja nak cari nahas kemalangan ngan aku, Huhuuu.. Family aku yang len sume hantu durian. Bole dikatakan laa..





Ok, berbalik pasal makan. Aritu kan sepupu aku ada datang umah. So kitorang ade men masak2 ler.












Ni adalah Kapurung. Makanan tradisi orang Bugis. Kalu Sabahan dan Sarawakian ada yang panggil 'Ambuyat'.

Ini sambal makan ngan kapurung. Aku dah penah cakap, yang aku bukan pemakan sambal2.

Gini la ghupo kapurung. Ada kacang, ikan bilis, isi2 ikan, sayur bayam. Sedaaaaapppp.. sedap le kalu kena ngan tekak. Ye dak???

Aku punya. Tapi masa makan ni aritu aku tak makan sangat pun yang sagunye tu.. Aku makan isi2 yang len jek.

Dah macam ghupo laksa pun ada jgk kan.. heheee...







Gituuuuu... Tu masa kazen aku ade laa.. Dia rajin nak masak, so kitorang buat kapurung. Masak len2 pun ade jugak...



Ok, ni pulak Bergedil jagung. Orang sini mybe paggil cucur jagung, aku tak. Tetap jugak nak panggil bergedil jagung. Heheheee.. Aku suka ni.

Ni masa dah bancuh suma2 bahan2 nak buat bergedil jagung.

Ko tengok, tengah menggoreng pun bole jugak tu nak snap2 gambar. Kalu tepon jatuh dalam kuali, ada jugak yang merana... adeeehhhh.. damn!!!

Oh, yang ni nak masak sayur. Kengkonon masa tu aku rajin, nak wat sayur campur le katekan. Siap campur ngan sosej bagai.. huh... nan ado jelaaaaa..

Campur ngan tauge jgk.. taugeh layu....


Yang tu aku masak masa aku posa ganti aritu. Hahahahaaahh... Gigih ni masak padahal posa masa tu. Kalu ikutkan bole je kut beli makanan kan memana tapi sebab masa tu aku teringin sangat nak makan sayur taugeh. hikhikhikk...





Ok, ada lagik...






Eyh, tetiba ade gambar kepsi snek plet la puloooookkk.... saje je tauuuuuu....

Sedapnye ayam goreng... waaaaaaahh,,, ayam goreng.... Ni masa makan kepsi kat Jusco Maluri aritu. Ngan ita.

Ni bukan ayam goreng. Ni ayam stim.Ha'ah, masak stim. Masa ni kazen aku tu suh aku goreng ayam yang ade kat dalam esbok tu, dia suh aku perap la dulu. Dah perap tu kan, tetiba rasa nak kukus je la ayam ni. Saje nak cubatrytest. Heheheeee...

Ayam masak stim. Perap dengan pelbagai rempah. Siap perah ngan limau bagai.. saja nak kasi masam2. Sebab tu ade bijik2 limau tuuuu... Xpe, abaikan. Heheee...

Ini ikan kembong. Eyh, yeke ikan kembong??? lantak laaa.... Ikan ni aku masak stail macam masak ayam tu. Sedap jugak laa.. Cuma terlebih bubuh lada itam.

Ikan suda masak. Siap ada sayur sawi lagi. Peerrggghh.. kenyang tengahari tu. Eyh, abaikan jela samboi kat tepi tu eyk. Tu bukan dijadikan lauk pun. Sekadar memenuhi ruang je.. hahahaaahh...






Hah, yang tu suma aku masak masa kazen aku ade kat umah. Masa tu kitorang dok ber2 je. So, aku pun okla sebab ade gak geng kat umah. Idak le lonely.





Ni Mi Kari. Sedap punya brand. Aritu pi giant mencarik jugak ni mi sedap yang perisa baru. Perisa kari ni laaa...

Balik keje jumaat lepas teringin nak makan megi aku pon masak laaa.. sedaaappp laaa... bole laaaaaaa...

Mi kari, buh telor sebijik.. peerrghhhh... sodap yoooooo.... 










Ok, sekian saja sesi makan2 kita. Selesai sudaaaa.... Alhamdulillah..... Anda kenyang tengok, saya kenyang makan, tapi saya penat menaip. Hahahaaahhh.... Ok, mengantok suda ilang, mari sambung apdet fail yang tergendala sebentar tadi. Huahuahuaaaa... Eyh, tak pasal2 suda buat 2entry dalam 1ari.. waaaahhhh... saya hebat!!! Hahahahaahh..





Psssstttt...~> lapar la pulooookkkkk..... bengong!!!! aduuuussssss... =.="


Comments

Popular posts from this blog

JALAN-JALAN KE PADANG BESAR

Warded.

Resdung