06/01/2012

Mimpi Lagi..Huhuuu...

Assalamualaikum korang..



Sory, baru nak apdet lagik. 2,3 ari yang lepas aku agak kesibukan. Yah, terus terang hokeyh, banyak keja d ofis. Kadang aku sendiri pun taktau apa yang banyak sangat tu. Pasal HRMIS nya, pasal SKT nya, pasal LNPT nya, fail-fail projek mau apdet. Aduuuuuhhhhh... bisa bikin gue jadik stress looohhhh... Tensyen!!! Awal taun je mesti jadik gini.. Ujung taun pun sama.. Eyh, sepanjang taun la gini...huhu.. T_T








Ok, straigth to da point. Malam tadi aku mimpi ular lagi. Orang cakap, kalu mimpi pasal ular ni kununnya mau kawen. Yeke??? sejauh mana kebenaran suma tu aku sendiri pun aku pasti. Dalam mimpi tu, aku bangun tido je, kuar bilik aku tengok kat bawah singki ada kotak A4. Dalam kotak tu ada ular sawa ngan anak ular sawa 5 ekor. Aku takut sangat2 sebab tym tu aku sensorang je kat umah. Memula ular tu dok kejar-kejar ngan aku jugak. Tapi aku larik. Kunun macam ular tu nak gigit la. Last-last aku amik penyapu aku pukul ular tu sampai mati.  Anak-anak ular sawa tu yang 5ekor tu suma pun aku buang pi bawah. Bangun je pagi tadi aku trus teringat ngan mimpi ular hitam aritu yang hampir membuatkan aku kawen ngan abg sepupu sendiri!!! hah????what!!!????


ini ular sawa ye...yang muncul dlm mimpi aku malam tadi..huuuu....scary!!!!





Fuuhhhh... bila ingat balik kan, macam mengarut je. Walau cuma mimpi, tapi menyeramkan hokeyh!!! Pasal hampir kawen ngan abg sepupu sendiri tu plak, baru beberapa bulan yang lepas. Family dorang dah nak datang umah sebenarnya. Nak gi jumpa ngan bapak ngan mak. Aku tak kenal pun sapa abg sepupu aku tu. Tym kecik-kecik dulu iyela kut penah jumpa tapi skang dah besar gedabak gini mana ingat lagi suma tu. Dulu tym kitorang dok kat sabah lagi iyela kut masi kenal. Tapi bila kitorang pindah gi miri, aku pulak dok kije kat kl ni, lagik la aku taktau suma tu. Huhuuu... Cita punya cita, bincang punya bincang, suma tu melalui tepon je. Dorang kat sabah, family aku pulak kat miri kan, aku kat sini yang jadik tak keruan. Suma pun serba tak kena. Masa pun aku rasa macam cepat giler je berlalu. Dalam tempoh tu aku cuma mampu berserah jelaa.. Kalu memang dah ditakdirkan aku kawen di usia semuda 21taun ni, yah aku redha.











Tapi, mungkin belom masanya, dan bukan jodoh aku kut. Ditakdirkan yang aku bukan untuk abg sepupu aku tu. Malam tu, aku kol mak. Mak gitau itu dan ini. Ok, wat aku lega sikit. Sebab tak perlula aku nak rasa susah hati tu lelama. Tak perlu la jadik serba tak kena sepanjang masa. Huhuuu... Lepas je hal kawen tak jadik ni senyap, baru aku teringat ngan mimpi ular hitam tu.


ini pulak ular itam yg penah muncul dlm mimpi aku jgk yg dlu...huhu...





Orang cakap, (kdg2 aku pn ckp), kalu mimpi ular ni ada orang nak melamar la, ada orang nak masuk meminang la, ada tuah la, ada perkara baik la. Kunun nak kawen la tuh!!! Huh, aku pun tak pasti sangat. Aku mimpi ular hitam tu tym aku baru sampai dari kampung. Tym tu balik kampung sebab cuti raya posa. Hari aku nak balik kl tu kan, petang tu ada la pulak sekor kambing hitam yang terlepas berkeliaran kat umah aku. Sapa punya kambing aku pun taktauu laaa.. Malam tu, sampai je kat umah sewa, tido2. Bangun esok pagi aku terpikir, mungkin sebab keletihan sangat kut sebab tu termimpi ular. Mimpikan ular hitam pulak mungkin sebab kebetulan tgk kambing hitam petang kemaren tu. Huhuhuuuu...






Bila cakap-cakap pasal kawen ni, sapa takmo kawen kan.. Haahahahaahah...gatai!!! Kalu ikutkan, nak je aku kawen skang. Tapi belom masanya la... kena sabar banyak.. Kena tunggu banyak. Kena doa banyak2. Sumanya nak kena banyak la.












P/s~> psssttttt..., mlm ni gerak gi LCCT dah. Esok pagi flight blk Miri. Hoyeeeeaaaayyyyyhhhh!!!! Klu dlu tym Incek Sayang ada kat cni dia salu temankan lepaking kat epot tu. Tp skang dia takda kat cni, suda brjauhan. Trpksa sorg2 jelaaa.... huhu...

























Ok, tima kaseh sudi baca!! Sayang korang!! ^_^


04/01/2012

Mak.

KALAU SAYANG IBU, BACA LA , TAK LAMA PUN, 5 MINIT JE .

Orang kata aku lahir dari perut mak ! (Bukan Org kata , memang betul)

Bila dahaga , yang susukan aku . Mak .
Bila lapar , yang suapkan aku , Mak .
Bila keseOrangan , yang sentiasa di sampingku , Mak .
Kata mak , perkataan pertama yang aku sebut , Mak .
Bila bangun tidur, aku cari , Mak .
Bila nangis , Orang pertama yang datang , Mak .
Bila nak bermanja, aku dekati , Mak .
Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Mak .
Bila sedih , yang bOleh memujukku hanya , Mak .
Bila nakal , yang memarahi aku , Mak .
Bila merajuk , yang memujukku cuma , Mak .
Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah , Mak .
Bila takut , yang tenangkan aku , Mak .
Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Mak .
Aku selalu teringatkan , Mak .
Bila sedih , aku mesti telefOn , Mak .
Bila serOnOk , Orang pertama aku nak beritahhu , Mak .
Bila bengang , aku suka luah pada , Mak .
Bila takut , aku selalu panggil , " Mmaaakkkk ! "
Bila sakit , Orang paling risau adalah , Mak .
Bila nak exam , Orang paling sibuk juga , Mak .
Bila buat hal , yang marah aku dulu , Mak .
Bila ada masalah , yang paling risau , Mak .
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni , Mak .
Yang selalu masak makanan kegemaranku , Mak .
kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk , Mak .
Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku , Mak .
Yang selalu berleter kat aku , Mak .
Yang selalu puji aku , Mak .
Yang selalu nasihat aku , Mak .

Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan rujuk , Mak .

Aku ada pasangan hidup sendiri .

Bila serOnOk , aku cari , Pasanganku .
Bila sedih , aku cari , Mak .
Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku .
Bila gagal , aku ceritakan pada , Mak .
Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku .
Bila berduka , aku peluk erat , Emakku .
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku .
Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Mak .
Bila sambut valentine , Aku bagi hadiah pada Pasanganku !
Bila sambut hari ibu , aku cuma dapat ucapkan “ Selamat Hari Ibu ” !
Selalu , Aku ingat pasanganku !
Selalu , Mak ingat kat aku !
Bila-bila , Aku akan telefOn pasanganku !
Entah bila , aku nak telefOn mak !
Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku !
Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk emak !

Renungkan :

" Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bOlehkah kau kirim wang untuk mak

" Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah . "

Berderai air mata jika kita mendengarnya .

Tapi kalau mak sudah tiada .

" MAKKKKK ! RINDU MAK ! RINDU SANGAT ! "

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya !
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya !

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu . Si ibu segera mengesatkan tangan di aprOn menyambut kertas yang dihulurkan Oleh si anak lalu membacanya . KOs upah membantu ibu :

1) TOlOng pergi kedai : RM4.00

2) TOlOng jaga adik : RM4.00

3) TOlOng buang sampah : RM1.00

4) TOlOng kemas bilik : RM2.00

5) TOlOng siram bunga : RM3.00

6) TOlOng sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca , si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya . Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama .

1) KOs mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) KOs berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) KOs air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) KOs kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) KOs menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu . Si anak menatap wajah ibu ,memeluknya dan berkata ,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya .

Saya sayang MAK saya !! ♥ ♥

fikir2knlah dan renung2knlah....
♥ love u mother ♥ 









p/s~> Tetiba aku jadik rindu ngan mak di miri. Tak sabar suda mo balik ni. Cuti seminggu. Mungkin 2minggu kut. Merehatkan diri, tenangkan hati, lapangkan fikiran. Semoga sumanya dipermudahkan tanpa sebarang gangguan. InsyaAllah.  



































Ok, Tima kaseh sudi baca!! Sayang korang!! ^_^





03/01/2012

A Day With Baby Hasya Damia.

Assalamualaikum korang...


Nak tau tak sapa kah itu gerangannya si Hasya Damia ini??? Ekceli takdela seharian betol pun kitorang bersama, cuma beberapa jam saje. Tapi itu pun suda memadai la walaupun ada sikit perasaan ketidak puas hatian.




Yela, tak puas ati sebab tak puas nak gomol-gomol lagik baby comey tu. Comey macam anak cina. Padahal anak melayu. Makpaknya melayu kut. Heheee...






























Ni hah budak comey si Hasya Damia yang aku nak tunjuk ni... hihiiii...
















baby Hasya with Untie Hajjah Linda...heheee...

untie linda nak amik berkat tuuuu....

Hasya tomeitomeiii..

serba PINKYLICIOUS...

yeeaayyyy...Mama Fida plak dukung lagik...nti mama fida dapat baby boy bole geng ngan hasya..

mama fida amik berkat kecomelan hasya..

hasyacomeycomey..

baby hasya sengihsengih...

aaarrrgghhhh....di sebalik topi pink kiut itu tersembunyi kepala botak hasya..tp tetap comey...dun wory gurl...

kihkihkih...tanak kalah..nak jugak pakai topi pink kiut hasya sebab nak jadik comeycomey macam hasya jugak...heheee..

hahahahaaa...hasya kena bungkus...


yeeeaaayyyy...ahernya,dapat jugak dukung hasya.. 



















Ok, dah tengok dah??? amacam??? comeycomey macam kite kaann??? kihkihkih... Kalu nak tau, Hasya Damia ni anak kak Fatiha,link tade sbb kak tiha tade blog. Aritu kak tiha datang opis jap sebab nak sign borang SBPA tu. Alaaaahh, aku ada cita kat sini kan..


Hah, gitu la alkisahnya... sekian saja yah...heeeee.... *_^
















Ok, tima kaseh sudi baca!! Sayang korang!! ^_^






01/01/2012

Welcome Twenty Twelve!!!!!

Assalamualaikum korang.. 
Yeeaahhh, 1st entry for this 2012.
Tak tau nak cakap apa, nak cita mende..
Suma pun tak tau.

Just nak wish Selamat Tahun Baru Dua Ribu Dua Belas kpd SEMUA.
Semua ahli keluarga tersayang yg jauh di mata tapi salu dekat di hati.
Semua kengkawan tak kira sapa pun jua.
Semua pembaca blog tak kira korang baca dari mana.
Semua makhluk Allah sekalian.

Macam bese, taun baru pasti di kaitkan dengan azam baru.
Ok, apa azam baru korang?
Aku???
Ntah la.. Taktau nak azamkan apa kali ni, taun ni, masa ni.
Yang aku tau, azam-azam aku pada taun-taun yang suda berlalu suma tu pun belum tentu dah tercapai.
Huahuahua... mengong!!!

So, camne sambutan tahun baru?
Pi celebrate kat ne semalam?
Mesti best kan...
Aku????
Takda pi mana pun.
Dok umah sensorang.
Ngadap tibi sensorang, ngadap laptop pun sensorang jugak.
Kol mak malam tadi.
Lama jugak borak.
Sayu giler rasa hati.
nangiiiisssss....:'-(
huhuuuu....T_T

Ok lah, semoga tahun baru ni akan mendatangkan suma yang serba-serbi baru kpd kita semua.
Yah, InsyaAllah.. Amin... 














Ok, tima kaseh sudi baca. Sayang korang!!! ^_^






Penghujung Ramadhan & Cerita Hari Raya 2016 Lagi

Masa dekat2 yg kitorang nak balik kampong tu sempat la aku bukak posa dgn adik2 aku. xde la bukak kt mana pun. Bwk pegi opis aku je..hehe......