Sabtu Yang Meriangkan, Tetiba Ada 'Mood' Nak Masak Utk Lunch.... Yuhuuuu..... ^_^

Assalamualaikum...




Selamat petang semua.., (sbb aku wat entry ni di waktu petang di kala ujan turun rintikrintik selepas ujan lebat tadi)..... heheheeee... Tajuk kemaen panjang kan, nak jugak gitau ari sabtunye.. kehkehkeh... Ok la, arini memang aku rasa sangat ohsem... (yeke ohsem).. lantak arrhhh... Tau tak, tengahari tadi saya telah memasak untuk hidangan makanan tengahari saya. (tetiba nak ber'saya' ni pehal?????). Saya pun taktau apa mimpi saya malam tadi, tapi yang pasti saya bukan mimpi pasal makan sebab saya mimpikan pasal incek sayang saya leee..... hihiiiii...malunyeeeeee.... *_*




Pagi tadi saya bangun pukul 10 tau. Sebelum tu memang dah terjaga, tapi malas nak bangkit je lagi. So saya pun bermalas-malasan di atas katil sambil bermesej-mesejan dengan incek kesayangan saya tuu.. Bangun-bangun je, kuar bilik tengok kat atas meja depan tv tu ada pisang goreng. Tanpa rasa bersalah pada gigi sebab belom digosok, dan tanpa ada rasa malu pada muka sebab belum dicuci, saya terus membedal je pisang goreng hasil air tangan kak aini. Banyak jugak saya makan... kehkehkeh... :-p






Lepas makan pisang goreng tadi, baru saya pi mandi dan segarkan badan. Lepas mandi tu, tetiba terasa nak masak. Jenguk peti ais, dah tau dah ada sayur sawi, dan macam-macam lagi. Pastu teringat, ada jagung 2bijik. 2bijik ke 2batang eyh?? aku pun kurang pasti sebab kekadang aku sebut 2batang, kadang 2bijik.. aarrhhh...lantak lah... Pastu kan aku terasa nak buat bergedil jagung. Mula tu ingat mo kol mak, tanya camna cara-cara nak buat bergedil tu. Sebab aku ingat-ingat lupa. Last-last, tanpa ada bertanya pada sesiapa pun, aku mulakan misi membuat bergedil jagung yang dah lama aku idamkan..






Selain membuat bergedil jagung, aku juga masak sayur sawi campur ngan lobak merah. Aku tumis je sayur tu... masak-masak len kalu bab sayur ni aku cuma reti tumis jela... Tapi itupun ikut jugak kalu sayur tu aku reti makan, reti jugak la aku memasaknya, tapi ada sesetengah sayur yang aku reti makan, tapi tak reti nak memasaknya. Hahahahahaaahhh.... ok,ok... hehe.. Lepas je setel masak sayur sawi ngan bergedil jagung aku tu, tetiba terasa nak makan sardin jugak. Walaupun aku masak sardin ni tak sehebat kak aini (kakak serumahku) masak, dan jugak tak sesedap kak aida (kakak seopisku) masak, tapi aku try jugak la masak.. hehehee...






Dan hasilnya, setelah berjam-jam bertungkus-lumus menyediakan makanan tengahari, siap jugak 3jenis lauk yang tak brapa nak hebak tapi cukup hebak jugak la bagi aku.. kehkehkeh.... Sebelum ni tak penah-penah tau aku nak masak sampai camtu skali. Tapi arini aku pun taktau la malaikat mana yang telah menyeru untuk aku masak ni... hihihiiiiii....






Dan inilah dia antara 3lauk yang telah aku maksudkan tadi...jeng,jeng,jeng..... Saya terharu.... kihkihkih...





Ini pulak, bergedil jagung yang aku idam-idamkan sangat semenjak aku dok KL ni..  yeeeaaayyy..., saya berjaya membuatnya...!!! Bukan cucur jagung tau, tapi bergedil jagung. Jagung pun bule buat bergedil apeee.... Cucur jagung aku dah penah makan dah. Tu pun kak aini yang buat. Pes tym jugak makan cucur jagung tym aku  kt KL ni la...







Yang ni pulak, sardin yang aku masak tadi tu yang tak sehebat kak aini masak dan jugak tak sesedap kak  aida masak... tapi, bolelaaaaaaa... heheee...







Sayur sawi tumis campur ngan lobak merah. Masak simple je, takdenye yg spesel pung.. hehee..







Nasi seperiuk.. Tapi aku takda la makan sampai abis 1 periuk ni hah... melampau weiiiiii....







Kicap manis yang sentiasa ada.. bukan kicap jalen tauu, cap kipas udang je pun... tapi sodap yo!!!!!







Lunch saya pada tengahari tadiiiii... penuh sepinggan hah....   hehee... malunyeeee... haiisshhh....





Dan, alhamdulillah, sangat kenyang dan puas ati dengan masakan sendiri. heheee... Masak untuk diri sendiri, suap masuk kat dalam perut macam aku ni bole la cenggini hah.. Tapi kalu nak suh masak samting spesyel untuk samwan spesyel tu aku tak berani lagik la yee.. hehe.. Eyh, dah bole kawen eyyhh...??? Kalu laki aku selera pun lebih kurang cam aku takpa la jugak. Masak simple camni dah kira ok la kan.. hihiiii...



Aku kalu makan cukup lauk-lauk camtu dah kira ok dah.. tak perlu ada sambal2 belacan ni suma sebab aku memang bukan pemakan sambal belacan. Nak kata aku ni tak makan pedas, aku makan jugak weii.. Semenjak aku dok ngan kak aini ni lagi aku suka makan samting spicy gituuu... Sebab dia salu masak yang pedas-pedas. Orang belah utara kan memang makan pedas. Kalu orang belah pantai timur pulak suka makan yang manis-manis kan... hah, cenggitu laaa...







p/s ~> so, ada sesapa yang terliur ke nengok masakan aku yang tak sbrapa tuh?? hihi... kalu nak, meh datang umah, aku masak lagi.. hahahaaahh.. :-P







_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Comments

Popular posts from this blog

JALAN-JALAN KE PADANG BESAR

Warded.

Resdung