21/02/2012

Ibu Mertuaku...

Assalamualaikum.






Selamat pagi sumeeee... Apa kabar arini?? korang sehat tak? Apa celop??? hahahahaaaahahahh... ni gara-gara dok layan cita terbaru kat Tv3 le ni, Apa Celop?? Lawak cita tu.. puas je aku ngan kak aini gelak malam tadi. Aku suka tengok pelakon laki tu, yang chubby-chubby tu, lawak dia weyh... hahahaaaaaahahahaha... Ok, pagi ni ada sesi bergambar kat opis. Tapi bos aku pulak takda, so aku rasa mybe giliran bahagian kitorang tangguh dulu kut sampai bos ada. Sebab bos aku skang ni gi UK, atas urusan kerja. Bez giler jadik bos kan, senang-senang je ko dapat pi mana-mana. Pulak tu kena sponser weyhhh... mabeles giler idop... ceewwwwaahhhhh....






Tengok tajuk tu, macam gempak semacam je kan. Ibu mertuaku tuuuuuu... ok, ok, ok.... Tu bukan pasal aku nak cita ibu mertuaku.. Aku ni tak kawen lagi tau, acaner nak ada mak mertua pulok yeeerrrrr... kihkihkih... Bukan apa, malam tadi aku tengok cita kat Tv2, drama Ibu Mertuaku. Cita lama dah tu.. Entah bapa kali ulang tayang daaaahhhh... Aku tak layan sangat pun. Tengok gitu-gitu jelaaaa..




Kebetulan pulak malam tadi tu aku tengah belek-belek gambar kat dalam laptop, pastu tertengok balik gambar kawen kakak aku yang sulung. Sweet je masa tu.. Terus asa nak kol mak, gitau aku nak kawen jugak. Muaahahahahahaaaahh... gatai koooooo.... Sabar taty.. hihiiiii... Bila aku tengok balik gambar aku kan, adooooooiiiiii... giler huduh aku!!!! kahkahkaaaahhhh... macam tak pecaya je tauu. Tapi tula hakikat. Begitu la aku yang dulu. Korang nak tengok jugak ke??? alaaahhhh... takyah aarrr.. malu kut. Nex tym la eyk... nex tym aku aplod gambar tu.




Tapi skang ni biala aku aplod gambar kakak aku tu je.. Bole jugak korang tengok baju kawen tradisional kaum Bugis ni. Ada yang panggil 'Baju Adat', ada jugak yang gelar 'Baju Bodo', tapi ada jugak panggil baju tu 'Baju Seloyor'. Aku pun tak pasti. Tapi yang pasti, yang aku tau, kalu kaum Bugis kawen mesti ada pakai baju macam tula. Ok ok, ok... korang tengok eyh...






















Tadaaaaaaaa..... amacam, lawa tak??? cantek tak?? warna kuning keemasan. Melambangkan warna kemegahan diraja. Tapi aku bukan keturunan kerabat diraja tau. Jangan nak melalut pulak... ok, dua orang yang berada di samping kedua-dua pengantin ni adalah mak dan bapak aku. My beloved parents!!!


Tudung ijau tu mak aku. Yang baju pink tu pulak mak abang ipar aku. Means mak mertua kakakku. Erti kata len, bersama ibu mertua masing-masing gituuuuu... heheee...


Menantu dan mertua. Ini baru Ibu Mertuaku... hihiiii..


Mak dan anak.


yang ni pulak, parents abang ipar.


bersama bapa-bapa mertua masing-masing.. hihiiii.. Alaaaahhhh.. tapi kedua-dua bapa ni tak pandang kamera puloookkkk..


Pompuan sebelah kakak aku tu adalah adek aku. Satu2nya adek pompuan. Kat sebelah dia tu adek sepupu kitorang. Laki ujung tu pulak adek abang iparku. Dorang ni kira macam pengapit pengantin gtuuuu... Cewek-cewek cantek kat belakang yang serba biru tu pulak adalah tukang bawak barang hantaran. Dapat teka tak yang mana satu aku??? Huahuahuaaaaaa... Baju yang kitorang pakai tu sebenarnya ada dua kaler tau. 1 kaler oren, 1 lagi kaler biru. Aku gila biru kan, korang paham-paham jela yeee.. So masa ni aku cakap nak pakai kaler biru jugak, tanak kaler oren tu. Pastu tym tu mak aku ada cakap kat aku camni, "ok la, siang ni pakai yang kaler biru, nanti malam pulak pakai yang kaler oren tu laaa.." Aku pulak lagik la takmo weyh sebab masa ni aku ada buat baju tau. Kaler biru jugak. Kalu pakai baju kaler oren tu, tak merasanya pakai baju baru aku tu. heheeee...


Yang ni pakaian Jawa. Masa ni kalu tak silap aku sanding malam.


bersama bapa mertua masing-masing lagi.


Pakaian Jawa.


Yang ni pulak dorang pakai dalam kaler putih.  Baju ni adalah baju yang kedua. Kalu tak silap aku la masa kakak aku kawen ni dia pakai dalam 5 baju kalu tak silap. Ada lagi dua baju, baju melayu ngan gaun kaler pink. Tapi dua tu aku tak rasa nak aplod sebab mekap dia very da over.  Dah macam opera cina.. kahkahkahaaahhhh... Kitorang memang tak puas ati pun tengok mekap masa dok sanding malam tu. Cian kat kakak aku ni. Nak wat caneeeee.... Dah 5 taun berlalu. Dah dapat sepasang anak pun dorang ni..
Gambar sebenarnya tak ikut turutan yang betul tau. Ni sebenarnya gambar 1st. Tapi jadik gamba paling last pulak. Masa ni dorang baru trun bawah umah nak dok sanding. Apa-apa pun, majlis ni dah selamat berlalu 5taun lepas. Heheheeee.... Giler lame kan.. Saja mau kasi gempak macam ni laaa....hahahahaahh...Amacam?? ada sesapa nak kawen ngan aku?? nanti bole pakai baju macam ni. Kehkehkeh... bengong dah aku niii.. Tapi betol la, selama aku tengok mana-mana orang bugis kawen kan, takdala yang tak pakai baju ni. Aku dok KL ni pun kalu gi mana-mana kenduri yang sebangsa ngan aku mesti nyela pakai baju adat ni. Aku taktau la pulak kalu ada yang kawen tak pakai baju ni. Bugis murtad eyh ko??? muahahahahahh... ada pulak murtad daaaaaaaa....  






Ok la, aku nak sambung wat keja. Keja dah start banyak menimbum atas meja ni. Kang ada pulak lagi yang tak puas ati tengok aku dok relaks mengadap blog ni sokmo. Heheheeee... tak kesah aarrr.. Mentang-mentang bos takda kan so jangan nak jadik tikus-tikus berkeliaran. hahahahahaaaahhh... 




























Ok, tima kaseh sudi baca. Sayang Korang!!



2 comments:

  1. wah2.. sonok tengok persalinan tu tp mmg agak tebal mekap nye.. tkpe la dah 5 tahun pun berlalu, smg bahagia psgn ni smpi akhier hyat amin

    ReplyDelete
  2. Hihiiii... pakaian cmtu mmg cmtu jgk le mekapnye CCI.. Awk nti kawen pn msti cantek jgk kan.. heheee...Tgk gmba brtunang pn dh sonok tauuu...

    ReplyDelete

Hai korang!!! Iye, silekan KOMEN ye.. Komen SiiiiKIT pun jadik laa.. Komen SaaaaTU je pun ok laa..SaaaaaaaaYang korang tauu!!! ^_^

Penghujung Ramadhan & Cerita Hari Raya 2016 Lagi

Masa dekat2 yg kitorang nak balik kampong tu sempat la aku bukak posa dgn adik2 aku. xde la bukak kt mana pun. Bwk pegi opis aku je..hehe......